Затримка мовного розвитку: коли звертатися до спеціаліста?

затримка мовного розвитку у дітей

Затримка мовного розвитку (ЗМР) це особливості дитини, при яких його вимова формується пізніше, ніж в однолітків. Воно проявляється у різних ступенях, починаючи з неправильної вимови звуків та закінчуючи нездатністю складати правильні речення. В дану категорію також можна віднести дизартрію, яка потребує професійного втручання.

Види затримки мовного розвитку

Існує декілька різновидів, кожен має свої індивідуальності особливості. Пропонуємо більш детально розглянути кожен вид.

Загальний недорозвиток мовлення (ЗНМ)

Пояснюється нездатністю малюка правильно формувати речення та слова. До основних причин мовленнєвого недорозвитку відносять ускладнення під час пологів. Діагноз ставиться після 3 рочків, коли стає зрозуміло, що дитина відстає у порівнянні з однолітками.

Сенсорна алалія

Виникає під час ураження коркового відділу. При цьому порушується синтез та аналіз звуків. Попри те, що у малюка досить гарний слух, він просто не розуміє, що кажуть оточуючі. Йому важко розпізнавати окремі слова, виконувати прості інструкції, часто замість речень починає використовувати різноманітні жести.

Моторна алалія

Виражається відсутністю чи порушенням мовлення. Існує декілька теорій стосовно їх розвитку: психологічна (проблеми з увагою, пам’яттю, сприйняттям), психолінгвістична (порушення провокуються неправильним підбором фонетичних, граматичних та лексичних прийомів), психофізіологічна (порушення рухових функцій під час спілкування).

Фонетико-фонематичне недорозвинення (ФФНМ)

Це порушення процесів, що відповідають за формування вимовної системи з різними розладами внаслідок дефектів вимови. Даний стан характеризується тим, що один звук може замінити декілька, дитина замінює складні варіації більш легкими або змішує їх. Логопедична робота полягає у розвитку фонематичного слуху та формуванні правильної звукової вимови.

Затримка психічного розвитку (ЗПР, РАС)

Дана група поєднує медичні й психічні відставання розвитку мовлення. Сюди можна віднести розлади рецептивної та експресивної вимови речень, а також змішані різновиди в області психічного розвитку, наприклад, шкільних навичок або функцій, що відповідають за рухи.

Ступені ЗМР

Нині затримка мовного розвитку дитини являється медичною проблемою. Воно проявляється у малому словникову запасі, відсутності початку речень та зв’язного мовлення. Поділяється на первинне й вторинне. Перший різновид спостерігається за повного збереження зору, інтелекту, слуху. Другий являється наслідком серйозного ускладнення. У різних випадках дане порушення ділиться на:

  • 1 ступінь (легкий), тобто повна відсутність зв’язного мовлення;
  • 2 ступінь (середній), в цьому випадку мова некоректна, використовуються тільки прості слова, звуки заміняються;
  • 3 ступінь (важкий), вживаються лише найпростіші слова, звуки ковтаються, мовлення невиразне, переставляють склади.
  • Також існує 4 ступінь, ознаками якої являється відсутність артикуляції, при утворенні слів допускаються істотні помилки. В цьому випадку вам допоможе артикуляційна гімнастика.

Коли потрібно звернутися до логопеда?

Якщо малюк погано вимовляє звуки, монотонно плаче у 3 місяці, це являється першим симптомом того, що вам потрібен спеціаліст. Ознаками також являється мінімум емоцій, тобто немовля ніяк не реагує на жести й слова у 4 місяці. У пів року повинен з’явитися дитячий лепет, у протилежному випадку знадобиться професіонал. До перших симптомів також належить наступне:

  • однорічний малюк не видає звуків, повністю відсутні жести, він ігнорує своє ім’я;
  • у півтора року словниковий запас складає не більше 30 слів, дитина погано ковтає, відсутня реакція на звернення;
  • в 2 роки обмежений лексикон, малюк не може назвати предмети або частини тіла;
  • в 3 роки продовжує не розуміти звернення, погано складає фрази, розтягує закінчення або взагалі ковтає.

Причинами затримки являється гіпоксія плоду, порушення головного мозку, внутрішні інфекції, вроджена патологія органів мовлення та слуху. Вони поділяються на біологічні та соціальні. Перший різновид ми вже перерахували, до другого належить відсутність уваги з боку батьків, психологічна травма, проблеми в сім’ї, захоплення гаджетами, часті госпіталізації у лікарню.

Як розвивати мовлення у дитини – поради від логопеда

Виявлення порушення, направлення дитини до логопеда лише частина обов’язків батьків. Розвиток правильної вимови також залежить від сімейних звичок й психологічної атмосфери в домі. Ось перелік того, що потрібно робити не лише батькам, а й близьким друзям:

  • розвивати дрібну моторику рук, тобто малювати, клеїти, ліпити тощо;
  • вчити віршики, слухати музику, гратися, співати;
  • більше говорити з малюком, слухати його;
  • мандруйте, гуляйте на природі, ходіть у парк;
  • при необхідності звертайтеся до спеціалістів.

Якщо ви розумієте, що потрібен логопед, налаштовуйтеся на продуктивну й тривалу працю. Пам’ятайте, що успіх залежить від правильної мотивації. Налаштуйте дитину на виконання усіх необхідних вправ, м’яко й коректно заохочуйте.

Формування являється доволі складним процесом, який потребує допомоги спеціаліста. Логопед також надасть поради, за допомогою яких можна виконати запуск мовлення. Наприклад, ні в якому разі не імітуйте дитячу вимову, обмежте користування гаджетами, вимовляйте слова правильно й чітко. Бажано розвивати дрібну моторику рук малюка, вчити вірші, співати пісні, гратися та слухати музику. Також варто побільше гуляти на природі, слухати дитину, побільше з нею розмовляти. Таким чином, ви зможете уникнути ЗМР, головне вчасно звернутися до професіонала.

Ми пропонуємо різноманітні послуги логопеда, виконуємо діагностику, виявляємо причини порушення. Завдяки цьому проблеми швидше усуваються, причому з мінімальними затратами. Спеціалісти також задіють для роботи батьків, адже тільки завдяки регулярним заняттям можна отримати бажаний результат.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *