Багато дітей, особливо дошкільного віку, можуть мати труднощі при вимові свистячих та шиплячих звуків. Їх відсутність, заміна та неправильне формування викликають непорозуміння під час спілкування з однолітками. Така патологія називається сигматизм. Але не варто боятись, краще при перших ознаках звертайтеся до професійного логопеда.
В цій статті на багато питань відповість Марія – логопед мовленнєвого центру Logosfera. Наша велика і дружня родина спеціалістів кожного дня допомагають малечі впевнено крокувати до чистої вимови. Також частою проблемою у ранньому віці є дислалія у дітей, тому, правильно виконана діагностика дозволяє виявити порушення на ранніх етапах.
Що таке сигматизм?
Це фонетичне порушення, яке викликає проблеми з артикуляцією свистячих та шиплячих звуків. Якщо вчасно звернути увагу на це порушення, його можна легко скоригувати.
“Щоб розпізнати сигматизм я опираюсь на акустичні параметри фонеми, тобто на те, як саме малюк вимовляє слова. На основі цього роблю висновок у якому положенні знаходяться артикуляційні органи під час вимови того чи іншого звука. Також не забуваю про візуальне обстеження, тобто дивлюсь як саме себе поводять органи артикуляції при вимові звуків.”
– Марія. Логопед мовленнєвого центру Logosfera
Види сигматизму та які з них зустрічаються частіше – спостереження експерта
Існує декілька видів даного порушення, наш логопед Марія розказує про основні його види:
- Міжзубний сигматизм шиплячих – язик висувається між нижніми й верхніми зубами, внаслідок чого шиплячі набувають шепелявого відтінку.
- Губно-зубний сигматизм – нижня губа піднята до верхніх зубів, завдяки чому утворюється щілина, крізь яку виходить повітря – звук Ш замінюється на Ф.
- Призубний – губи розтягнуті в посмішку, язик спущений за нижні зуби, утворюється жолоб через який виходить повітря, Ш вимовляється як С.
- Боковий – звук С вимовляється з боків язика (також саме тут виходить потік повітря), що створює неправильну вимову.
- Носовий – шиплячі букви вимовляються з залученням носової порожнини, повітря виходить не тільки через рот, а й ніс.
“Найчастіше в моїй практиці зустрічається свистячий вид, тобто коли відбувається заміна Ш на С. Дитина вимовляє не кішка, а кіска, замість шапка в неї виходить сапка” – розказує наш логопед Марія.
Причини появи сигматизму у дітей
Причини діляться на загальні й побутові. Перші пов’язані з неправильним прикусом, особливістю будови піднебіння, короткою вуздечкою язика та недостатньою координацією м’язів. Сюди також можна віднести порушення фонематичного слуху, коли малюк не може розрізнити звуки.
Стосовно побутових причин сигматизм свистячих звуків з’являється через звичку смоктати соску, палець, іграшку (це має негативний вплив на положення язика, формування правильного прикусу, силу м’язів). Дорослі також можуть стати причиною неправильної вимови звуків дитиною, якщо будуть не вірно вимовляти слова, сюсюкати, розмовляти на різних мовах або повторювати за малюком. Щоб в 6 років дитина впевнено крокувала до нового етапу життя пройдіть підготовку до школи разом з спеціалістом!
Корекція сигматизму з допомогою логопеда
Підготовчий етап відіграє важливу роль під час виправлення звуковимови. Він включає в себе розвиток слухової пам’яті, уваги, фонетичного сприйняття, дихання, артикуляційної моторики. Наступні етапи роботи над звуком: постановка звука, автоматизація, диференціація. Пропонуємо кожен пункт розглянути більш детально:
- Щоб фонетичний слух правильно розвивався, в роботі використовуються мовленнєві звуки (наприклад, розрізнення звука Ш і його замінника С) і немовленнєві (музика, голоси тварин, сигнали машин тощо).
- Для розвитку артикуляційної моторики використовуються спеціальні загально-розвиваючі вправи, такі як конячка, гойдалка, смачне варення, чашечка, лопатка тощо.
- Постановка звуку залежить від виду порушення, індивідуальних та вікових особливостей. Загалом це постановка за наслідуванням або з механічною допомогою.
- Автоматизація – це процес, коли дитина вчиться правильно вимовляти звуки незалежно від умов. Спочатку вони практикуються ізольовано, потім у складах (прямих, інтервокальних, обернених, зі збігом приголосних) словах та реченнях.
- Диференціація – це розрізнення різноманітних звуків в різних умовах, тобто правильне їх відокремлення. Також за структурою звуки відпрацьовуються ізольовано, у складах (як і в першому варіанті), словах та реченнях.
Якщо пропустити один з етапів, не прислухатись до потреб дитини, швидко перескакувати з окремої вимови на склади – корекція не принесе бажаного ефекту. Невірне діагностування причини виникнення порушення та неправильно прописаний корекційний план також не дадуть необхідного результату. Не треба тиснути на дитину психологічно, можна зробити тільки гірше, наша задача підтримувати та мотивувати
Корекція в цифрах від логопеда
Наша логопед Марія розповість про свій досвід корекції даного порушення.
Скільком дітям ви виправили сигматизм?
“В мовленнєвому центрі Logosfera вже близько 10 дітям з даним видом порушення вимови була проведена правильна корекційна робота стосовно вимови шиплячих звуків.”
Яка середня тривалість корекції сигматизму?
“Якщо це дислалія, то корекція може зайняти приблизно два місяці, дизартрія – набагато довше (багато часу займає підготовчий етап, тому середня тривалість складає чотири місяці). Те саме стосується і ринолалії.”
В якому віці корекція проходить найкраще?
“Найкраще починати корекцію в 4-6 років, до цього віку неправильна вимова може бути стандартною нормою, після – веде до проблем з читанням та письмом.”
Сигматизм шиплячих звуків у дітей зазвичай пов’язаний з різними причинами. Головне треба пам’ятати, що в занадто ранньому віці така проблема є абсолютно нормальною, якщо вона не проходить або навіть погіршується після чотирьох років, тоді краще звернутись до спеціаліста. Втручання на ранньому етапі дозволяє виправити порушення, запобігти подальшим труднощам під час вимови звуків та спілкування. Окрім цього, наші логопеди надають усі необхідні рекомендації стосовно того, як навчити дитину вимовляти Р.