Постановка звука «Р» – спеціалісти Logosfera р-р-розповідають про головне

постановка р

Даний навчальний процес може бути досить складним. Він складається з артикуляційної гімнастики, правильної постановки язика в необхідне положення, закріпленні отриманого результату. Постановка звука р – це робота логопеда. Завдяки спеціальним вправам малюк починає чітко вимовляти звук , слова стають більш зрозумілі та виразні, полегшується його спілкування не тільки з дітьми, а й з дорослими. Процес індивідуальний, вимагає часу і терпіння, причому не тільки від логопеда й малечі, батьки також повинні брати в ньому участь.

Чому дитина не може вимовити звук «Р»?

Причин може бути декілька, наприклад:

  • коротка вуздечка язика обмежує його рух, вимова стає неправильною й нечіткою;
  • слабкі м’язи ускладнюють виконання рухів, які необхідні для правильної вимови;
  • порушення слуху призводить до невірного розуміння звуків, ускладнюється їх відтворення;
  • порушена артикуляційна техніка також являється причиною цього порушення;
  • двомовне середовище має неабиякий вплив на формування слів та речень.

Окрім цього невірна вимова звука р часто є проявом дислексії. У нашому центрі Logosfera працюють справжні професіонали, які справляються з проблемами будь-якої складності. Якщо вам потрібен висококваліфікований логопед для дітей, звертайтеся до нас. Вам точно сподобається підхід й результат.

В якому віці варто починати працювати над розвитком мовлення?

Даний процес можна починати з двох років. Тому що особливо важливу роль грає період зростання малечі до трьох років (закладаються основи вимови). Перші слова дитина зазвичай починає вимовляти приблизно у віці одного року. Активний розвиток мовлення триває протягом усього дошкільного періоду, проте особливо важливим є етап близько двох років, коли малюк активно розширює словниковий запас, вчиться формувати слова та будувати прості речення. У цей час надзвичайно важливо створити сприятливе мовленнєве середовище: спілкуватися з дитиною, читати їй книги, грати в ігри, що заохочують до мовлення.

Ваш малюк зар-р-ричить! Основні етапи формування звуку

Формування відбувається в кілька етапів: підготовчий етап, постановка звука р, автоматизація. Малеча повинна навчитися правильно артикулювати звук, відпрацювати його вимову у складах, навчитись поєднувати з іншими звуками.

Розвиток артикуляційного апарату

Виконується за допомогою спеціальних вправ, завдяки яким розвивається рухливість язика, зміцнюються м’язи органів артикуляційного апарату. Цей процес сприяє формуванню та вдосконаленню роботи мовленнєвих органів, правильної вимови слів і чіткості мовлення. Завдяки йому відбувається корекція дислексії. Розвинений артикуляційний апарат впливає на загальну вимову й комунікативні навички (дитина почуватиметься впевнено у спілкуванні з однолітками та дорослими).

Постановка звука р

  • Постановка звука [р] — це процес формування правильної артикуляції, необхідний у випадках, коли дитина має труднощі з вимовою цього звука. Процес включає кілька послідовних етапів:
    Формування правильної артикуляції — досягнення потрібного положення губ, щік і язика. На цьому етапі логопед використовує спеціальні артикуляційні вправи.
  • Відпрацювання вібрації — це ключова особливість звука [р]. Застосовуються різноманітні прийоми, що допомагають сформувати вібраційний ефект язика.
  • Автоматизація звука — закріплення правильної вимови в мовленні дитини за допомогою вправ, ігор, повторення у словах, фразах та реченнях.

Автоматизація звука р

Це завершальний етап логопедичної роботи, коли дитина вчиться вимовляти цей звук правильно не лише в окремих словах, а й у фразах, реченнях і повсякденному мовленні.
Спочатку звук [р] закріплюється в простих складах, далі — у словах, словосполученнях та реченнях. Щоб досягти результату, використовуються різні форми мовленнєвої активності: повторення слів, вивчення коротких віршиків, скоромовок, веселі ігри.
Кількість і складність вправ добираються індивідуально — з урахуванням віку, рівня підготовки, особливостей дитини та її прогресу.

Артикуляційні вправи на звук Р – радить логопед центру Logosfera

Пропонуємо вашій увазі декілька артикуляційних вправ, які допоможуть навчитися правильно вимовляти даний звук:

  • покласти язик на нижню губу, промовляти «пя-пя-пя»;
  • широко відкрити рота, язик підняти вгору, потягнутись до верхніх зубів, утримувати дане положення 15 секунд;
  • висунути язик, облизати верхню губу, заховати у глиб рота, повторити 10 разів;
  • відкрити рот, присмоктати язичок до піднебіння, сильно відтягнути нижню щелепу вниз, зробити не менше 10 разів;
  • вихідне положення як у попередній вправі, розтягнути губи в усмішці, закрити рот, повторити 10 разів;
  • знов таке ж саме положення, клацнути язиком, чергувати повільно та сильно, виконанати 10 разів;

Дитина повинна навчитися усім правильним положенням язика. Таким чином, вона зможе досягти необхідної вібрації. Після формування звука важливо закріпити результат, регулярно використовуючи його у повсякденному житті — під час малювання, ігор, розмов і читання.

Коли треба обов’язково звернутися до логопеда?

Якщо у віці 4–5 років дитина не може правильно вимовити звук «р», варто звернутися до спеціаліста. Не зволікайте — чим раніше почнеться корекція, тим легше виправити порушення. Також до логопеда рекомендується звертатися, якщо до 4 років малюк не навчився правильно вимовляти свистячі, шиплячі та сонорні звуки.

Логопед допоможе усунути й інші мовленнєві труднощі: переставляння складів, нечітку вимову, граматичні помилки у мовленні. Перший крок — консультація, після якої проводять обстеження та призначають спеціальні заняття, такі як артикуляційна гімнастика, логопедичний масаж та інші методики. Наші фахівці наголошують на важливості постійної роботи, адже найкращі результати досягаються завдяки співпраці логопеда, дитини та батьків.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *